EVA TECLOVÁ

TOP IG

 

05/2024 Rozhovor: Eva Primus Kovandová

 

 

Po dvaceti letech úspěchů v marketingových a eventových aktivitách založila Eva Teclová v roce 2021 značku TOP IG a rozhodla se prorazit na realitním trhu. Značka TOP IG začala pozvolna v České republice, kde se postupně od malých nemovitostí  dostala k prodeji developerských projektů. Otevírala si dveře nejprve k menším investorům, firmám, zjišťovala, co investoři chtějí. Postupně se propracovala k velkým investičním skupinám a fondům. Za dva roky práce v České republice zjistila, že český trh s nemovitostmi je moc malý na to, aby nasytil velké finanční skupiny.  V roce 2022 zhodnotila, že během několika let bude český zákazník/investor chtít investovat i v zahraničí. K tomu směřoval v té době postupný pád české ekonomiky a  následné zvýšení inflace.

 

Evo, proč zrovna Španělsko?
Kvůli uvadající ekonomice a vysoké inflaci začala být pro investory drahá koruna. Postupně přestali nakupovat velké projekty, sledovali, kam se to celé bude vyvíjet a přestalo se stavět. Sledovala jsem situaci v celé Evropě, jak se evropské země staví ke konfliktu na Ukrajině. Viděla jsem, že velká část Evropanů se posouvá co nejdále od konfliktu. Realitní trh v Evropě v roce 2022 nahrával Španělsku. V porovnání s českými cenami nemovitostí byl realitní trh ve Španělsku o desítky procent levnější. A to nemluvím o nájemním bydlení. Ve Španělsku jste za nájem z bytu nebo domu utržil až o 100% vyšší zisk. Věděla jsem, že to je cesta, kterou se chci vydat. V České republice jsem vytvořila značku TOP IG CZECHIA a firmu předala synovi s tím, že čas zúročení v Česku teprve přijde.

A jak to vše začalo?
Vše začalo tak, že jsem si sama letěla koupit svůj vysněný dům u moře. A proč u moře? Protože jsem jako mladá závodně plavala, získala jsem přes 25 titulů mistryně ČR a nějaké tituly i v triatlonu v zahraničí, byla jsem několik let v reprezentaci a sport byl a je můj život. Samozřejmě, živit se v Česku sportem nebyl žádný hit. Těžký úraz zlomených obratlů a boj o holý život otočil kormidlo života jiným směrem. Jak já s oblibou říkám, plavala jsem ve všem a pořád. Chtěla jsem si splnit svůj sen, koupit si dům u moře. A najednou jsem viděla v reálu potenciál businessu. Byla jsem ve správný moment na správném místě. Kdo mě zná, ví, že jsem sice znamením vodnář, ale jinak střelec a jdu si vždy za svým cílem. Byl to risk a riskovat v 50 letech a ještě jako žena, nikdo mi nevěřil. Španělsky jsem neuměla, ale přesto jsem šla za svým vnitřním pocitem, dělám to tak celý svůj život.

Lidé milují příběhy, co tedy následovalo?
Koupila jsem letenku a hurá do Španělska na prohlídkou svého vysněného domu. Dům byl krásný, luxusní, tak jako na fotografiích, ale kamarád, který mi dům nabízel, se zapomněl zmínit, že stojí, jak to slušně říci, no na smetišti. Se synem jsme na sebe koukli a bylo vše jasné. Tady to bude hodně těžké. Další zjištění bylo, že dům vlastně nepůjde nikdy zkolaudovat. To přesně a spousty dalších nástrah zde čeká na všechny, kteří Španělsko neznají. Ale vítr z plachet nám to nevzalo, ba naopak. Lepší naletět na začátku a u sebe než u prodeje projektu.
Projeli jsme velkou část Španělska, poznávali kraje, až jsme se rozhodli usadit. Vyhrálo město Benidorm, kde jsem jako správný marketér viděla největší potenciál businessu. Benidorm není v Česku moc známý, ale Evropa ho miluje, je to takové Miami v Evropě. Do Česka to teprve dorazí, dávám tomu rok, maximálně dva. Kamarádka, která zde žije přes 30let a pracuje ve stejném oboru, mi ukázala, jak to zde ve Španělsku funguje. Za ta léta dokázala prodat a postavit mnoho velkých projektů. Viděla jsem, že máme zázemí stavebních firem, architektů, právníků, notářů, a postupně jsem si začala skládat puzzle celého našeho FULL-SERVICU. Když jsem vše vytvořila včetně nové značky TOP IG ESPANA, bylo dalším cílem získat zajímavé projekty, které bych nejprve nabídla investorům z Čech a následně investorům z celé Evropy. To byl a je můj cíl, za kterým jsi jdu. Bylo za minutu dvanáct, jak se v Česku říká. Španělsko je ráj developerských projektů. Ale to pořád nebylo to, co bych chtěla nabízet. Když se nyní podíváte na sociální sítě, tak to nabízí každý, kdo do Španělska vstoupí se záměrem výdělku na realitním trhu. Několik projektů se prodalo, ale pořád to nebylo ono. Jestli chcete trh oslovit a přeskočit několik let budování firmy, musíte mít něco, co jiní nemají.

Kdy jste tedy prodali první neveřejný projekt, který spustil tu lavinu businessu a jak to dopadlo?
Můj čas přišel začátkem roku 2023, kdy jsem se dostala k neveřejným projektům bankovních sektorů. V ten moment jsem věděla, že máme to, co potřebujeme. Měli jsme vše připravené projekty, které nikdo nikde nenabízí, i full service služby pro investory a velké finanční skupiny. Vstoupili jsme do Hospodářské komory, která nám pomohla značku TOP IG ESPANA představit i mezi svými členy, a pomalu jsme začali oslovovat i české investory. Bolelo to, to musím přiznat, nemovitostní trh v Česku byl zamrzlý a investoři se báli investovat. Bylo těžké je rozhýbat. První neveřejný obchod nedopadl pro mne a mé kolegy vůbec dobře. Obchod, který měl obrovský potenciál, koupila skupina českých architektů, která nás už od samého začátku chtěla obejít a nevyplatit nám za obchod domluvenou provizi. Podcenila jsem právní zajištění projektu vzhledem k dobrým vztahům s architekty. Přišli jsme o šestimístnou částku v eurech. Byl to šok, ale byla jsem ráda, že se to stalo na prvním neveřejném obchodě. Ukázalo mi to, co musíme zlepšit. Ale nebojte, začátky sice bolí, ovšem tak jako ve sportu, když věříte v to, co budujete v dobrém úmyslu, vše se v dobré obrátí. A jak jsem psala, že legislativa zde ve Španělsku je velmi těžká a je nutné vše důkladně prověřit, tak i na tuto skupinu českých architektů se voda vaří. Myslím, že o tom brzy uslyšíte v českých mediích. A nebyla to jen tato zkušenost s nepoctivými Čechy. Najednou se zde vyrojil pytel těch, kteří se kasali, že pracují pro mnoho investorů v Česku. Bohužel, opak byl pravdou. Tady to chodí trochu jinak než v Česku. Tady už si nikdy neškrtnou, což by se možná v Česku mohlo také zavést. Hned by se vše vyřešilo, když u nás nefunguje soudní aparát.

Těžký začátek, mnoho lidí by to už nejspíš vzdalo. Co to udělalo s Vámi, Evo?
Mně to ukázalo, že chyby na začátku businessu jsou moc důležité. Tvoří vám cestu k cíli. Stejně jako ve sportu, překážka vám buď zlomí vaz, nebo vás posune k lepšímu výkonu. Pořád ten sport, je všude, jsem za něj vděčná. Naučil mě se nevzdávat a jít si za svým cílem.
Nyní pracujeme jen s opravdovými profesionály v Česku, kteří vidí naše KNOW HOW a náš potenciál. Moc si toho vážíme. A obchody jedou. V současné době pracujeme s několika velkými finančními skupinami z Česka a dalších zemí Evropy. V letošním roce 2024 již jsme vstoupili i na Polský a Ukrajinský trh a další trhy se připravují. Že na našich web stránkách nic nemáme? Ano, nemáme a ani mít nebudeme, nabízíme neveřejné projekty ve Španělsku a připravujeme projekty na míru investorovi, to je naše KNOW HOW.

A co malé reality, nechtěla jste prodávat byty, vily ve Španělsku, je to teď velký hit nebo ne?
Ano je to velký hit v Česku, konečně došlo na má slova, když jsem z Česka odcházela. Nechtěla jsem to dělat, to nebyl můj cíl. Ale během doby, co zde žiji, mi pořád někdo volá, ať mu seženu byt nebo dům. Že tu nikomu nevěří, že to tu nezná, ať jim pomohu. Tak dlouho mi volali, až jsem si jednoho dne řekla, že nastal ten čas mít ještě v Česku realitní kancelář. V současné chvíli se na tom pracuje. Myslím, že je vše připravené a že všem těm mým kamarádům a známým máme co nabídnout. Ale i to mi sebralo dost sil, nejprve vše připravit, nasmlouvat nemovitosti, schopné makléře, právníky, notáře. Vytvořila jsem to pro syna, ať se učí, bude to pro něho ta nejlepší škola života. Praxe je někdy víc než papír, ale nejlepší je, když mají ti mladí obojí. Myslím, že do konce června bude realitní portál spuštěn. Je to rodinná firma s rodinným přístupem všech našich makléřů. Chci všechny motivovat, oni budou tvořit firmu, já jen chci z vrchu dohlížet, jak se jim to daří. Když vidím, jak nefunguje realitní trh v Česku, chci dát naší realitní kanceláři jinou strukturu. Však brzy uvidíte.

Vždy jsem říkala, nechci být vidět. Chci, aby za mnou byl vidět kus mé práce a lidé si nás našli sami. Tím se řídím celý svůj život, nejlepší marketing je doporučení a mít kolem sebe lidi, co vám věří.

Děkuji, že jste mne oslovili, moc si to vážím a všechny vás zvu k nám do ŠPANĚLSKA. Nebojte se nám ozvat. Jsem srdcem stále Češka a rádi pomůžeme i vám, splnit si i ten váš sen.